Mennesker
Fra Nordea til Djurslands Bank: Jesper er vendt hjem til Hinnerup
I mere end 20 år klatrede Jesper Rønne op ad karrierestigen i Nordea, men det bedste han prøvede i sit arbejdsliv, var de år han havde i den røde Nordea bygning på torvet i Storegade i Hinnerup. I dag skal bygningen snart huse noget andet, men Jesper er alligevel kommet hjem, for nu sidder han i Djurslands Bank, et stenkast fra sin gamle arbejdsplads.
Tag familien med i skoven: En hel dag med natur, teater og vilde oplevelser venter i Laurbjerg
Søndag den 10. maj slår Nymølle Skov ved Laurbjerg dørene op til Skovens Dag, der er et gratis arrangement for hele familien, hvor naturen er både ramme og hovedperson.
Dansen mellem mennesker…og mellem os i salen
Fredag aften den 13. marts satte en anderledes danseoplevelse følelserne i bevægelse på Aarhus Teater. Sammen med min kone oplevede jeg forestillingen ´Dancing on my own`, hvor seks dansere med deres kroppe fortæller om kærlighed, fællesskab og den ensomhed, der nogle gange kan opstå midt i livet. Det er en forestilling uden mange ord, men med masser af bevægelse, musik og stemninger, som giver publikum noget at tænke over, også længe efter klapsalverne har lagt sig.
´Vild vækst` blev indviet i Hadsten
200 børn fra Hadsten og omegn har været med til at skabe Kunstværket Vild Vækst på den røde mur ved Hadsten Bio. Lørdag den 28. februar blev værket indviet ved en fernisering med taler, mange fremmødte og en fejring af et projekt, der har været flere år undervejs.
Rekordår og lokalforankring: Djurslands Bank vokser i Hinnerup
Med et rekordoverskud på 329 millioner kroner og næsten 300 nye kunder i Hinnerup alene har Djurslands Bank haft sit stærkeste år nogensinde i 2025. Men ifølge filialdirektør, Jan Labich, handler succesen ikke kun om renter og regnskaber. Den handler om at være til stede i byen, kende sine kunder, og turde holde døren åben i en tid, hvor mange banker lukker deres.
Løbetræneren, der vil lære løbere at løbe langsommere, og komme længere
Efter Hinnerup Løbernes generalforsamling mandag den 2. februar 2026 delte løbetræner Nikolaj Bonde ud af sin viden og erfaring med løbetræning, motivation og energi. I et foredrag, der tog udgangspunkt i både personlige erfaringer og konkret faglighed, satte han ord på, hvorfor mange løbere træner for hårdt, hvorfor struktur og tålmodighed er afgørende – og hvorfor vejen til at blive en bedre løber ofte begynder med at sætte tempoet ned.
Lokal MGP-fest samler børn og forældre i Søften Kultur- og Idrætscenter
Når MGP i år ruller over skærmen lørdag den 21. februar, bliver det ikke kun hjemme i stuerne. I Søften Kultur- og Idrætscenter inviterer en gruppe lokale forældre børn og familier til fælles MGP-fest med visning af DR’s liveshow på storskærm, sang, dans og aktiviteter. Initiativet skal give børnene en fælles oplevelse og styrke fællesskabet i Søften.
Du kan kun vinde, hvis du hedder Annette eller Anette eller Anete
Den 12. februar slår Aarhus Teater dørene op for repremieren af Skolekomedien, der er skrevet og instrueret af Christian Lollike, som også står bag flere andre store succeser på Aarhus Teater. Du kan vinde billetter til premieren på Skolekomedien, men kun hvis du hedder Anette.
SKAB-festivalen sluttede med kreativitet, fællesskab og hænder i arbejde
Lørdag den 26. januar sluttede SKAB-festivalen i INSIDE i Hammel, hvor der var mennesker alle steder til de mange forskellige aktiviteter, som Favrskov Bibliotekerne havde arrangeret.
SKAB slutter med hænderne i arbejdet og fællesskabet i centrum
Der er noget grundlæggende menneskeligt i at skabe med hænderne. At sidde side om side, fordybet, uden krav om andet end nysgerrighed. Det er netop den erfaring, SKAB har foldet ud i løbet af ugen i InSide i Hammel og lørdag den 24. januar kulminerer festivalen med en stor, åben og inviterende finale.
læserbrev: Fire år med fællesskab – og klar til næste kapitel
Tirsdag den 16. december slutter denne byrådsperiode. For mit vedkommende giver det anledning til både eftertanke, taknemmelighed – og ikke mindst lyst til at kigge fremad. Jeg har været formand for Kultur- og Fritidsudvalget de sidste fire år, og jeg er både stolt og ydmyg over nu at have fået genvalg og fire år mere med ansvaret for det område, jeg brænder allermest for.
Fra Henrik og Julemanden til Børn og Unge afsnit 2 på sygehuset
Henrik Kornum Pilgaard og Julemanden John Ohlenschlager skabte et tiltrængt pusterum på Børn og Unge afsnit 2 på Aarhus Universitetshospital, […]
Fra Solhøj til Sundhedsråd: Charlotte Green (C) vil bevare hjælpen tæt på borgerne
Når Charlotte Green (C) taler om sundhedspolitik, forsvinder enhver forestilling om, at kommunalpolitik kun handler om skoleveje, daginstitutioner og idrætshaller. Hendes ord bærer en anden tyngde. Det er stemmen fra en læge i akutafdelingen på Aarhus Universitetshospital, der hver dag står i frontlinjen, når systemerne knager, og den samme stemme tager hun med sig ind i Favrskov Byråd som gruppeformand for Det Konservative Folkeparti.
Vi KA´OS i Søften – når revyen bliver et spejl af byen
Det lokale forsamlingshus i Søften danner igen rammen om årets revy VI KA´OS. Det eren kærlig, musikalsk og til tider vanvittig gennemgang af alt det, der rører sig i både Søften og verden omkring os. Fra Trump og klimakaos til affaldssortering, byrådskandidater og flodhesten Dolph – alt får et kærligt grin med på vejen. Der er generalprøve og premiere den 1. november 2025.
“Ulstrup vil mere” – Lokalrådet inviterer til vælgermøde og efterlyser handling i kommunens fjerde hovedby
Ulstrup Lokalråd samler borgere og politikere til vælgermøde i Ulstruphallerne tirsdag den 4. november kl. 19–21. Formålet er klart: at […]
Læserbrev: Bedre værdige tilbud til demente
Vi ved, at antallet af borgere med demens vil stige markant i de kommende år. Derfor havde Socialdemokratiet i budgetforslaget for 2026-2029 foreslået flere konkrete tiltag, som skal styrke indsatsen for både demente og deres familier. Dette forslag blev heldigvis vedtaget af byrådet. For det er en kerneopgave i vores velfærdssamfund at øge tilbud til netop denne gruppe.
Læserbrev: Liv i bymidten kræver mennesker – ikke flere tomme butikslokaler
På det seneste har vi desværre set endnu flere butiksophør i Hammel. Snart bliver der tomme butiksvinduer, hvor der før var liv og handel, og det giver en trist oplevelse af handelsgaden. Det er et problem – ikke bare for erhvervslivet, men for hele byens puls og sammenhængskraft.
Trækstien indviet i Favrskov – 5 kilometer tættere på Gudenåen
Borgmester Lars Storgaard klippede snoren den 12. september på Dannebrogspladsen i Ulstrup, da omkring 100 borgere var mødt frem for at markere åbningen af Trækstien i Favrskov. Strækningen fra Ulstrup til Åbro er på 5,3 kilometer med nye hævede grusstier og træbroer. Projektleder Peter Lauritsen fortalte om arbejdet og naturvejleder Vibe Søndergaard delte sine oplevelser ved Gudenåen. Åbningen er en del af det store Gudenåstien-projekt, der skal binde åen sammen fra kilde til fjord.
5000 nye træer til Gerning: Byen rejser sin egen skov
Solen tittede frem mellem skyerne og regnen, da borgere, politikere og repræsentanter fra organisationen Plant et Træ torsdag eftermiddag den 11. september mødtes ved Gerning Forsamlingshus. Anledningen var markeringen af, at byen nu har fået sin egen lille skov – med næsten 5000 træer og buske fordelt på halvanden hektar jord.
KVAS festival: Musik og fællesskab for unge…og lidt ældre
Den 30. august var Sløjfen i Hadsten fyldt af unge og glade mennesker, der nød fællesskabet, musikken, spillede spil udenfor og bare vare tilstede, og hele festivalen var en stor succes, for de unge…og de lidt ældre.
Morgenpolitik på Favrskov Gymnasium
Morgenpolitik i Favrskov var den 29. august igen at finde på Favrskov Gymnasium. Her deltog syv lokal politikere, for at tale byrådspolitik med gymnasiets elever og fremmødte borgere.
Helteløbet kommer til Søften igen
Fredag den 29. august kommer Legeheltene til Søften og arrangerer Helteløb. Det hele foregår fra REMA 1000 parkeringsplads klokken 16:00. […]
Cykelløb og sommerfest i Søften
245 cykelryttere stillede til start og skød den traditionsrige sommerfest i gang i Søften fredag i uge 33, og lige så mange mennesker var på pladsen for at heppe på rytterne og nyde fællesskabet i byen.
Hinnerup Byfest strålede i sol og fællesskab
Lørdag den 9. august var der høj sol over Hinnerup Midtby, og det havde trukket rigtig mange mennesker til, som fra klokken 10 til 14 nød godt af vejret, aktiviteterne samt de mange handlende og frivillige foreninger, der var til stede til byfesten.
Flemming og familien fejrer 50 år med VVS i Hinnerup
Det lå ikke i kortene, at det var børnene, der skulle drive Flemming Sørensen VVS i Hinnerup videre efter forældrene, men nu fejrer virksomheden 50-års jubilæum med 31 ansatte. Flemming og Lisbeth Sørensens tre børn er nu medejere og arbejder hverdag med at føre familievirksomheden videre.
Byg og Mal er blevet til Søften Tømmerhandel
Hovedindgangen til XL-Byg i Søften er lukket af, for det varer stadig nogle dage, inden forretningen skal genåbne den 28. marts, men der er åbent ind til tømmergården, hvor der holder fem håndværkerbiler. For som jeg kan se, da jeg træder inden for i forretningen, så er de ikke helt klar til åbningen endnu, der er stadig nogle dage til, at forretningen står helt klar.
50 år til Claus Hvass
Claus Hvass er blevet 50, og det fejrer han i de her dage for venner, kunder og forretningsforbindelser i butikken i Hinnerup. For det er ikke butikken, der bliver 50, det er Claus.
Så er det næsten slut i XL i Søften for Tina og Allan
Den 25. marts 1993 slog det der dengang hed ´Byg og Mal` dørene op for første gang. Tina var med til åbningen, og Allan fulgte efter et par år efter. Siden dengang var de første arbejdskolleger og siden blev de også kærester og gift. Nu er er der gået 32 år siden åbningen og de har nu solgt forretningen for at starte et nyt kapitel i deres liv.
Stefans klumme – Må flygte fra virkeligheden
Krigen tærer på alle, og det er svært at holde modet oppe. De store ødelæggelser sætter sig i kroppen, og presser selv os journalister til at søge væk fra virkeligheden.
Prøv en fed bil og støt samtidigt en god sag den 7. september 2024
Lørdag den 7. september 2024 fra 11 – 16 har Henrik Pilgaard fra Hinnerup Bilcenter igen sørget for, at der kommer masser af fede biler ud og køre i Hinnerup, og du kan få lov til at prøve bilerne, samtidigt med at du er med til at støtte en god sag. For Henrik samler ind til syge børn på Aarhus Universitetshospital og til foreningen Skyggebørn.






























