Af Anders Godtfred-Rasmussen

Kender du det der med, at det kunne da være rart med en tur til Asien, fx Sri Lanka, Thailand eller et helt tredje sted. I dag tager vi en flyver, og det tager vel ikke mere end 12 timer, at flyve til Bangkok i Thailand fra fx København.

Hvor lang tid tror du, at det tog at tage til Asien med sejlbåd på Christian den fjerdes tid? Hvorfor ville den danske konge gerne sende en ekspedition til Asien, og hvad det har betydet for Danmark som søfartsnation? Det kan du blive meget klogere på, hvis du læser Aarhus Universitetsforlags nyeste bog i deres serie ´100 Danmarkshistorier`.

Bogen hedder ´Ekspedition til Asien – 1618`, og tallet referer til, hvornår den første ekspedition gik fra Danmark mod Asien, uden at de rejsende vidste ret meget om, hvad der ventede dem på den farefulde færd, med de mange skibe og mennesker ombord den lange rejse. Det var en meget ung skånsk adelsmand, som blev ekspeditionsleder, 24 år var Ove Gedde, da ekspeditionen gik afsted fra København i November 1618. Forinden var der gået tre år, hvor Christian den fjerde, først havde fået ideen til ekspeditionen fra nederlandske projektmagere, og derefter oprettet Det Danske Ostindiske Kompagni, som også blev det første danske aktieselskab.

Det var svært for Christian den fjerde at få nogen til at investere penge i det nye selskab og den rejse, som kongen gerne så drog afsted mod fjerne kyster, men da han fik et tilbud fra den nederlandske Boshouwer, som på vegne af kongen på Ceylon (i dag Sri Lanka, red.), gav den danske konge et tilbud, som han ikke kunne sige nej til. Så lykkedes det efterfølgende også kongen at overtale adlen og herremændene i Danmark til at investere i selskabet, og dermed kunne den første tur til Asien med sejlskib blive realiseret.

Selvom bogen er skrevet på forholdsvis få sider, så lykkedes det for forfatteren Benjamin Rasmussen, og få hele forhistorien omkring, hvorfor den første danske ekspedition drog ud, hvordan Spanien og Portugal forinden havde delt verden med sig via Tordesillas traktaten, og at danskerne måske ikke var helt fine i kanten på vejen mod de fjerne kyster, og at der blev erobret flere fartøjer mere på turen.

Vi følger de 800 mennesker, som bliver sendt afsted på ekspeditionen, hvor mange af dem ikke kommer frem eller overhovedet til Danmark igen. Der var mange, der døde af sygdomme undervejs, og flere der blev i de fremmede lande, og som først langt senere måske så de danske kyster igen.

Vi følger opbygningen af Trankebar, kolonierne i Indien, Guldkysten i Afrika, og hvordan det hele bliver solgt igen.

Det er en historisk rejse, som den første ekspedition til Asien giver læseren, og som bliver udfoldet i vores hoveder efterhånden som bogen bliver læst.

Meget af historien, den havde jeg hørt om i min skoletid, men det ligger langt tilbage, så fortællingen om Danmarks rejse mod at blive en stolt søfartnation, med store firmaer som ØK og A.P. Møller og andre rederier, der bliver fortalt om, det gør fortællingen ekstra spændende.

Jeg kan kun anbefale bogen, og den kan købes de steder, hvor du normalt køber bøger, og jeg glæder mig til den næste i serien, der kommer i marts 2023, og hedder Kanslergadeforliget, og som du også kommer til at kunne læse om i Søften Nyt.

Faktaboks
100 Danmarkshistorier bliver udgivet at Aarhus Universitetsforlag. Bøgerne kan købes i abonnement på forlagets hjemmeside – unipress.dk – og det koster 100 kroner om måneden for den fysiske bog inklusiv en ebog og lydbog.

Det er også muligt at købe de digitale bøger hver for sig til 70,- kroner.

100 Danmarkshistorier er, som forlaget skriver på deres hjemmeside:

“100 danmarkshistorier er en helt ny danmarkshistorie serveret i små og overkommelige bogbidder. I 100 bøger a 100 sider udgivet over 8 år – en hver måned – fortæller forskere i et lettilgængeligt sprog om danmarkshistoriens vigtigste begivenheder og tematikker fra runesten til Muhammedtegninger.”

Søften Nyt køber selv bøgerne, som bliver anmeldt på www.softennyt.dk