Annoncer
Annoncer

Læserbrev: Bibliotekerne er stadig en af vores vigtigste investeringer

De nye tal fra Danmarks Biblioteksforening viser heldigvis noget meget positivt. Danskerne bruger fortsat bibliotekerne mere og mere. Udlånet stiger både fysisk og digitalt, og særligt glæder det mig, at børnene er blandt de flittigste brugere.

Read More

Læserbrev: Forargelse er ingen undskyldning for at sælge demokratiet

Stemmerne er kun lige talt op. Vi er tilsyneladende et stykke fra overhovedet at ha’ fået en regering, før de første folketingsmedlemmer er ude af deres partier for at blive løsgængere.

Read More

Læserbrev: Når Favrskov bliver ældre – skal vi også blive bedre til at hjælpe

Favrskov er en fantastisk kommune at leve i. Her kender vi hinanden, vi mødes i foreningerne, og mange vælger at blive boende hele livet. Men netop derfor står vi også foran en udvikling, som vi bliver nødt til at tale ærligt om: Vi bliver flere ældre.

Read More

Læserbrev: Børn og Unges trivsel

Vidste du – at danske børneforskere, allerede i 2004, offentligt advarede os om begyndende mistrivsel hos de mindste børn i vuggestuer og børnehaver? 

Read More

Læserbrev: Socialdemokratiet har fokus på 0.-3. klasse – men hvad med resten?

Socialdemokratiet har foreslået, at elever i 0.-3. klasse kun må gå i klasser med højest 14 elever. Selvom intentionen om at styrke trivslen i folkeskolen er god, skaber forslaget alvorlige slagsider.

Read More

Læserbrev: Råddenskab trives i mørket

Jeg er bekymret, jeg er faktisk demokratisk bekymret. Og jeg er ikke den eneste. Senest lufter Thomas Storm (V) sine bekymringer over sin byrådskollega, Simon Buus Olsens ageren og taler om ”en trussel mod den demokratiske dialog.” Det er alvorligt, og det giver grimme ridser i lakken på Favrskovs selvforståelse som et velfungerende og samarbejdende byråd.

Read More

Læserbrev: Mistanke og utryghed i lokalpolitik!

Af Thomas Storm, Byrådsmedlem (V) i Favrskov Kommune Vi er knapt kommet i gang med en ny byrådsperiode, før en […]

Read More

Læserbrev: Når tilsyn bliver selvtilsyn og stilheden bliver et demokratisk problem

Favrskov Kommune har pr. 1. februar 2026 etableret en ny borgerrådgiverfunktion. Umiddelbart kan det fremstå som et skridt i retning af øget åbenhed og styrket retssikkerhed. Men ser man nærmere på konstruktionen, og på den politiske proces, der har ført hertil, så opstår der anledning til alvorlig bekymring. 

Read More

læserbrev: Fire år med fællesskab – og klar til næste kapitel

Tirsdag den 16. december slutter denne byrådsperiode. For mit vedkommende giver det anledning til både eftertanke, taknemmelighed – og ikke mindst lyst til at kigge fremad. Jeg har været formand for Kultur- og Fritidsudvalget de sidste fire år, og jeg er både stolt og ydmyg over nu at have fået genvalg og fire år mere med ansvaret for det område, jeg brænder allermest for. 

Read More

Læserbrev: Lad os handle lokalt – ellers mister vi det, der gør vores byer levende

Af Af René Schneider, Rækkevej 4, 8370 Hadsten, Byrådsmedlem for Det Konservative Folkeparti Julen er højsæson for hygge, traditioner – […]

Read More

Læserbrev: Soloselvstændige er ikke alene!

Af Frank Iversen, byrådskandidat for Det Konservative Folkeparti i Favrskov kommune I Favrskov er der 3604 selvstændige, heraf er 2128 […]

Read More

Læserbrev: Et Byens Hus i Ulstrup – en stærk løsning for hele Vestfavrskov

Der bliver talt meget om, hvad der skal ske med administrationsbygningen i Hvorslev.

Socialdemokraterne foreslår at lukke den og flytte medarbejderne til de andre tre tidligere rådhuse.

Men det vil være et tab for den vestlige del af kommunen – og det er helt forkert vej at gå.

Read More

Læserbrev: Når jeg bliver borgmester – for fremtidens Favrskov

Vi har opnået mange gode resultater i de seneste fire år med et solidt, blåt og liberalt flertal i byrådet. Men arbejdet for Favrskovs fremtid stopper ikke her. Tværtimod – vi skal videre. Det store og krævende arbejde, der ligger foran os, vil jeg gerne stå i spidsen for som borgmester for Favrskov Kommune.

Read More

Læserbrev: Frisat faglighed forandrer liv

Vi har brug for at få styrket faglighederne og frisættelsen af medarbejderne som et supplement til den faglige ledelse i Favrskov.

Vi står overfor 6 store reformområder, der skal implementeres i kommunerne i de kommende år. Vi er allerede godt i gang med nogle af dem f.eks. Folkeskolens Kvalitetsprogram og Ældrereformen.
Reformer Favrskov og alle landets kommuner skal bruge tid og ressourcer på at implementere.

Read More

Læserbrev: Jeg stiller ikke op for at tie stille

Det er meget realistisk, at det kommende byråd skal tage stilling til affaldssortering i den kommende byrådsperiode. 

Da jeg udtalte mig om emnet på min egen Facebook side, blev jeg hurtigt irettesat af et erfarent byrådsmedlem. Jeg skulle ikke stille spørgsmål ved ordningen. Det var jo besluttet af Folketinget, fik jeg at vide. Af mit eget parti, ovenikøbet.

Read More

Læserbrev: Sundhedstilbud skal være tæt på borgeren

Om få måneder starter arbejdet med den helt nye sundhedsreform. Målet er, at reformen skal give behandling tættere på borgeren, og færre skal indlægges. Det lyder godt, men alligevel er jeg som byrådspolitiker ganske bekymret. Regionen skal nemlig overtage vores akutte funktioner, både vores kommunale pladser til akut sygdom og vores akutte personale.

Read More

Læserbrev: Ulstrup fortjener en ambitiøs plan for fremtiden

Ulstrup er en af Favrskovs hovedbyer – og det forpligter. Her er stærke fællesskaber, et aktivt foreningsliv, nærhed til naturen og velfungerende institutioner som skole, plejecenter og dagtilbud. Derfor skal vi også turde investere i Ulstrup – for det gode liv i byen skal både bevares og videreudvikles.

Read More

Læserbrev: Bedre værdige tilbud til demente

Vi ved, at antallet af borgere med demens vil stige markant i de kommende år. Derfor havde Socialdemokratiet i budgetforslaget for 2026-2029 foreslået flere konkrete tiltag, som skal styrke indsatsen for både demente og deres familier. Dette forslag blev heldigvis vedtaget af byrådet. For det er en kerneopgave i vores velfærdssamfund at øge tilbud til netop denne gruppe. 

Read More

Læserbrev: Liv i bymidten kræver mennesker – ikke flere tomme butikslokaler

På det seneste har vi desværre set endnu flere butiksophør i Hammel. Snart bliver der tomme butiksvinduer, hvor der før var liv og handel, og det giver en trist oplevelse af handelsgaden. Det er et problem – ikke bare for erhvervslivet, men for hele byens puls og sammenhængskraft.

Read More
Simon Buus Olsen - Liberal Alliance - foto - Preben Stentoft

Læserbrev: Vi skal turde gøre op med “det plejer vi ikke at gøre”

Af Simon Buus Olsen, Byrådsmedlem for Liberal Alliance, 8370 Hadsten Tv2 Østjylland har over den seneste tid fortalt historien om […]

Read More

Læserbrev: Det kræver mod – og lidt tålmod – at stille op til et valg 

Hvad er det egentlig for nogle mennesker, der stiller op til kommunalvalget?

Ja, det er os, der tror på, at man kan gøre noget godt. Os, der tænker: “Det kan da ikke passe, at ingen gør noget – så må jeg jo selv prøve!”

Read More

Læserbrev: Julegaver til skoleområdet kræver økonomisk ansvarlighed

Af Anne-Sophie Schjønning Eriksen, Byrådsmedlem og -kandidat, Det Konservative FolkepartiAf Frank Iversen, Byrådskandidat, Det Konservative Folkeparti Det vælter ind med […]

Read More

Læserbrev: Styrket indsats til borgere med demens og deres pårørende

I Socialdemokratiet er vi stolte af, at det i det netop vedtagne budget for 2026–2029 er lykkedes os at få afsat midler til en styrket indsats for borgere med demens og andre kognitive funktionsnedsættelser. Indsatsen vil også omfatte pårørende, der står i en svær situation, når en nærtstående er syg eller svækket.

Read More

Læserbrev: Hvad er vigtigst: En hal til Foldby-Norring eller en ny flot administrationsbygning i Ulstrup?

Favrskov står midt i en valgkamp, og vanen tro kommer Lars Storgaard med sit faste valgløfte; at der skal bygges en administrationsbygning i Ulstrup. I sidste valgkamp sagde han endda, at det var det, han ville måles på som politiker bare to år inde i perioden. Lars Storgaard har igennem de sidste fire år været borgmester, og der er ikke sket noget trods løfterne dengang. Nu kommer de så igen. I 2021 mente Lars Storgaard, at en sådan bygning ville koste 40 millioner kroner.

Read More

Læserbrev: Pas da på vores miljø – vi har jo kun det ene

Jeg er sikker på at vi gør det helt forkert, når vi kildesorterer vores affald i de små hjem. På Christiansborg besluttede man i en fart i 2020, at vi alle skal sortere vores affald i 10 forskellige slags og derfor fik vi, også i huj og hast, udleveret 3 affaldsspande på hjul og så en lille rød kasse med låg til noget farligt affald. Værsgo’ at sortere efter en devise om at vi skal genbruge mere og tænke på miljøet.

Read More
Simon Buus Olsen - Søften Nyt - Pressefoto.

Læserbrev: Idræt skaber fællesskab og sundhed

Når vi taler om idræt, falder mange hurtigt i den grøft, hvor det kun handler om træningstider, resultater og nye faciliteter. Men idrætslivet i Favrskov er langt mere end det. Det er fællesskab, venskaber og livskvalitet. Det er børnenes glæde over at tage sportstøjet på og møde holdkammeraterne. Det er motionisten, der finder energi og overskud på en aftentur i hallen eller på stien. Og det er de voksne, der uge efter uge trækker i trænertrøjen og får det hele til at hænge sammen.

Read More

Læserbrev: Et fortov er ikke bare et fortov 

Når man bevæger sig rundt i vores by, er det svært ikke at lægge mærke til de huller, ujævnheder og løse fliser, der præger mange af vores fortove og veje. Et særligt tydeligt eksempel er fortovet på Grønhøj i Søften, hvor forholdene gør det ekstra vanskeligt for mange borgere at færdes trygt.

Read More

Læserbrev: En fin tanke – men det sker allerede i dag

Det er en meget fin tanke, som Isabell Friis Madsen har præsenteret med sit forslag om et ”åbent borgmesterkontor” rundt omkring i kommunen.

Men sandheden er, at den nuværende borgmester allerede lever det princip ud i praksis.

Lars Storgaard er bestemt ikke en borgmester, der gemmer sig for borgerne. Tværtimod. Han er synlig, tilgængelig og hele tiden på farten – rundt i hele kommunen. Han møder borgere og erhvervsdrivende, besøger daginstitutioner og skoler, og deltager aktivt i kultur og foreningslivet.

Read More

Læserbrev: Beredskab = Tryghed

Takket være en stærk fælles indsats fra dygtige brandfolk og engagerede borgere lykkedes det at få sagen frem i lyset. Der blev indkaldt til et ekstraordinært byrådsmøde – noget, der sker meget sjældent – og et flertal i byrådet endte med at ændre mening.

Read More

Læserbrev: Favrskov Vest fortjener fakta – ikke Facebook-retorik

Det er prisværdigt, at der bliver talt varmt om Favrskov Vest. Men det er mindre prisværdigt, når man på Facebook og i læserbrev samtidig ignorerer de konkrete resultater, der tidligere er skabt og forsøger at tegne et billede af Socialdemokratiet som uvillig. Det er ganske enkelt ikke rigtigt.

Read More
1 2 3