Siden vejsystemet omkring Søften blev lavet om den 22. april, har bilisterne måtte finde sig i at skulle ud på en omkørsel, hvis de kom fra Hinnerup siden og gerne ville mod Aarhus. Favrskov Kommune har haft nogle problemer med at få omkørslen til at virke efter hensigten, men det har fra begyndelsen arbejdet på løsninger. Derfor er lyskrydset ved Rønbækvej/Aarhusvej nu blevet slukket og lyskrydset ved XL-Byg og Forstas er blevet omprogrammeret.
Af Anders Godtfred-Rasmussen
For nylig skrev Søften Nyt om, at vejen omkring Søften er blevet lagt om, hvis du kommer fra Hinnerup siden og gerne vil mod Aarhus, den artikel kan du læse her, og siden vejsystemet er blevet lavet om, der har Favrskov Kommune arbejdet på, at gøre det nemmere for bilisterne at finde vej rundt om byen.
Derfor har de nu også slukket for lyskrydset ved Rønbækvej/Aarhusvej, fordi opfattelsen fra nogle bilister har været, at nu der var et lyskryds, så måtte de gerne køre imod kørselsretningen på Aarhusvej. Det har på intet tidspunkt været tilladt, men der er mange bilister, der alligevel har gjort det, og da jeg var forbi for at tage et billede, var der en bilist, der ville prøve lykken, men ret hurtigt fandt ud af, at det skulle vedkommende ikke, og vendte om igen.

I den anden ende af Søften, ved krydset af Aarhusvej/Alfa/Engdalsvej, eller XL-krydset som det bliver kaldt i folkemunde. Der har de bilisterne, i den første uges tid efter vejsystemet blev lavet om, måtte vente i lange perioder, hvis de er kommet fra Engdalsvej og skulle dreje mod Aarhus. Det har Favrskov Kommune lavet om.
Softwaren er nu blevet om programmeret, så det nu bliver styret af det radaranlæg, der sidder på masterne i lyskrydset, det fortalte Jesper Lützhøft Jensen fra Favrskov Kommune. Jesper sidder til daglig med driften af vejbelysningen og signalanlæg i kommunen, og var den 1. maj ude og kigge på krydset, for at se efter, hvordan det virker efter programmeringen er lavet om.
“Vi har lavet programmet om på den måde, at vi har givet de bilisterne fra Engdalsvej og Alfa mere tid i lyskrydset, for at få afviklet nogle af de store bilkøer, som bilisterne har oplevet, når de har holdt og ventet på at kunne dreje mod Aarhus eller køre lige over krydset til industriområdet,” siger Jesper.

Foto: Anders Godtfred-Rasmussen – Søften Nyt.
Hvordan har trafikken været prioriteret før?
“Det har været sådan, at i myldretiden har lyskurven været programmeret til at skabe en ´grøn bælge` på Aarhusvej, men det har skabt nogle problemer, nu hvor vejsystemet er lavet om. Derfor har vi arbejdet meget på, hvordan vi har kunnet lave den bedste løsning for brugerne af krydset, så vi har kunne få afviklet trafikken bedst muligt. Her klokken 07 torsdag morgen, der ser det ud til at fungere,” siger Jesper.
Han forklarer, at han har været herude flere gangen siden den 22. april, for at følge trafikken, og se, hvad den bedste løsning kunne være.
“Derfor har vi lavet programmeringen om, og så håber vi på, at det har løst problemet, men det har taget noget tid at om programmere og være sikker på, at det vi nu har gjort virker efter hensigten. På grund af Hinnerup Fjernvarmes vejarbejde, vil omkørslen rundt om Søften vare indtil juni måned i år, og derfor har vi også skullet sikre os en god løsning for alle parter,” siger Jesper, mens jeg sender dronen i vejret, for at få et billede af lyskrydset i det disede vejr.
Du kan læse mere om Favrskov Kommunes mange projekter via www.favrskov.dk/projekter.