De seneste mange, mange år har vi gang på gang hørt fra Skat, at nu er det et nyt vurderingssystem på vej i forhold til de mange ejerboliger i Danmark, som skal betale grundskyld og ejendomsværdiskat.

Gang på gang har de offentlige myndigheder udsat de nye vurderinger, men i 2023 og her i 2024 er de endelig begyndt at rulle ud. Jeg var selv meget spændt på, hvad resultatet vurderingen ville være af vores grund i Søndermarken i Søften, da jeg i eboks åbnede brevet fra Skatteforvaltningen i slutningen af 2023. 

Det var ikke nogen stor overraskelse, der ventede mig, da jeg havde læst indholdet af brevet og logget ind i Skatteforvaltningens systemer for at kigge beløbet og vurderingen igennem. Vores vurdering var steget pænt meget i forhold til den seneste, men med det nye boligskattesystem betyder det ikke alverden, og vi skal betale en smule mere end, hvad vi gjorde i forvejen.

Så vi er godt tilfredse, men der har været mange hårrejsende historier rundt i Danmark, hvor mennesker måske skal ende med at gå fra hus og hjem, fordi deres skatter er steget helt vildt, også mere end hvad godt er. I første omgang ser det ud som om, at Skatteforvaltningen holder på sit, men i sag efter sag har de måttet indrømme, at der måske er noget galt, og de har set på vurderingerne igen. Der har ekstraordinært også været åbnet op for at folk har kunnet klage, og det har også hjulpet mange.

Det er helt sikkert, at der i alle systemer vil blive begået fejl, det sker ret ofte. Specielt i systemer, hvor hovedparten af data tages fra mange forskellige systemer, og digitale systemer har ikke menneskets vurderingsevne, om noget virker normalt eller helt forkert. 

Systemerne indsamler tal og spytter en vurdering ud, også selvom den måske er helt hen i skoven. 

For mig som borger, der ved jeg, at systemet kan fejle, men at der sidder mennesker et sted, der kan bryde ind og rette op på de groveste fejl. Problemet opstår bare, når menneskerne ikke får det gjort.

Jeg tror personligt på systemet Danmark, også når de laver fejl. Jeg har brugt systemet og jeg betaler gladeligt min skat, og også gerne mere, hvis det kan hjælpe systemet Danmark, fordi jeg har oplevet, at det virker igen og igen, når jeg har haft brug for det.

Derfor har jeg også en tro på, at når der laves fejl, så bliver der rettet op på det.

Min tro den kom dog på noget af en prøve, da jeg læste af en grundejer af en rækkehus grund havde fået et skattesmæk på ikke kun sin egen grund, men også de 19 andre, der ligger i samme udstykning. Da fejlen opdages bliver Skatteforvaltningen kontaktet, men umiddelbart vil de ikke tage hensyn til det, og overlader det til borgeren at skulle betale regningen for de 19 andre grunde, og så må vedkommende selv indhente pengene fra de andre ejere.

Her begynder blodtrykket i mine årer at blive forhøjet, noget forhøjet, for historien lyder så vild, at det vel ikke kan være rigtigt, at det kan ske i Danmark. Jeg skriver her som borger, og ikke som journalist, for jeg har ikke selv undersøgt sagen til bundt, kun set, hvad jeg har kunnet finde på nettet og læse i diverse opslag på Facebook.

DR har lavet en ganske fin artikel om emnet, den kan du finde her, og i den udtaler Skatteministeren, at fejlen ligger ved vedkommende, der har udstykket grundene, og derved ikke ved vurderingsstyrelsen. 

Journalisten spørger så, om der så ikke kan laves en ny vurdering, men det kan der ikke…

Det lyder helt vildt, og jeg tænker, at System Danmark igen har fejlet…men jeg bliver også nødt til at huske, at det er et sted i system Danmark at tingene fejler, og at det rigtigt mange steder i systemet virker, hver eneste dag, til gavn og glæde for os andre…jeg håber, at vores Skatteminister tænker sig lidt om, og kommer de her borgere i møde, som endnu engang er blevet klemt i et digitalt system, hvor der åbenbart er lavet fejl fra vedkommende, der har udstykket grundene. 

Men systemer er vel til, at de også kan laves om, og at der kan files lidt på tingene…når der sker fejl, og ikke kun fra det offentlige, men også fra den private side. 

Vi oplever ofte, at der sker fejl i kommunerne, og de lovsatte frister, der er lavet, ikke bliver overholdt, uden at det har konsekvenser for kommunerne, men når det drejer sig om, at det er borgerne eller virksomhederne, der ikke overholder det de skal, så falder hammeren ofte. Ligesom det er sket i det her vurderingstilfælde..måske skatteministeren skal tale med sine embedsmænd og række ud til de borgere, der er ramt i dette tilfælde, så de får den hjælp, som de har behov for. Det med at kommunerne ikke overholder deres frister, det tager jeg op igen i et senere onsdagens ord.