Annoncer
Annoncer

Af Anders Godtfred-Rasmussen

I sidste uge skrev jeg en klumme om, at Favrskov Kommune opkræver et beløb på 500,- kroner, for at pensionister i kommunen kan bruge de fitness centre, som kommunen har på de forskellige plejecentre i kommunen. Jeg skrev ud fra de tal, som jeg havde fået af kommunen, at de penge som pensionisterne betalte, de gik til at opkræve pengene, dog med et overskud til kommunekassen på 207,- kroner.

Du kan læse den klumme lige her, for at få baggrunden med.

Den klumme har givet anledning til en del tanker. Både hos læserne og hos forvaltningen i kommunen.

For forvaltningen sendte efterfølgende en præcisering. De 200.000 kroner, der var blevet kaldt “administrationsudgifter”, var ikke kun administration. Det var de samlede driftsudgifter. Den egentlige administration, en sekretær, der registrerer og sender fakturaer, kostede præcis 9.443 kroner for 38 timers arbejde på et år.

Jeg sendte samtidig en anmodning om aktindsigt i, hvad de 200.000,- bliver brugt til, og du får en oversigt lige her:

AktivitetBeløb (kr.)
Genoptræningsudstyr og materialer56.812
Introduktion til selvtræning ved fysioterapeut37.067
Grunde og bygninger (inkl. forbrug og rengøring)91.485
Administration:9.443
Øvrige fællesudgifter*5.574
I alt:200.381
Pr. person pr. år**:500,95

* Øvrige fællesudgifter er en procentdel af eksisterende administrative funktioner, som skal medregnes i taksten på trods af, at de ikke direkte er knyttet til ordningen.

** Forudsætning: Antal borgere: 400 (forventet – revurderet ultimo 2023)

Jeg synes, at det er godt, at forvaltningen har præciseret, hvad pengene direkte går til, og at jeg kan give de her tal videre til dig, så du også ved, hvad pensionistpengene dækker over. 

Der er dog alligevel et par af beløbene, der springer i øjnene, og som gør, at jeg nok bliver nødt til at sende en ny aktindsigt igennem, men lad mig gå tallene igennem:

Den største enkeltpost er bygninger. Husleje, el, varme og rengøring: 91.485 kroner.

Næsten halvdelen af det, pensionisterne betaler, går altså til bygninger.

Så er spørgsmålet: Ville kommunen ikke have betalt for den rengøring, for husleje, el og varme alligevel?

Jo selvfølgelig ville kommunen det. Træningscentrene på plejecentrene eksisterer ikke kun til selvtræning uden for den normale åbningstid. De bruges selvfølgelig til genoptræning efter visiterede forløb inden for normal åbningstid. 

Rengøringen, lyset og varmen er der, om en pensionist sætter sig på en romaskine eller ej.

Så der er et gebyr, hvor næsten halvdelen af det dækker udgifter, som kommunen har i forvejen, og lægger det over på skuldrene af dem, der bruger tilbuddet.

Der er også en post på 5.574,- kroner, der bliver kaldt for ´øvrige fællesudgifter`. Det beskrives som en procentdel af eksisterende administrative funktioner, der skal medregnes i pensionistbetalingen, selvom den ikke er knyttet til ordningen.

Det her er altså udgifter, der heller ikke forsvinder, om pensionisterne træner eller ej.

Tilsammen udgør bygninger og øvrige fællesudgifter næsten 100.000,- kroner, altså knap halvdelen af det samlede budget for ordningen.

Det er ikke ulovligt eller nødvendigvis urimeligt, fordi det er en måde at beregne udgifter på i kommunalt regi, men det er værd at vide, når jeg skriver om, hvad de 500 ,- kroner som hver pensionist skal betale, egentlig går til.

Men det er ikke kun penge, som det handler om, for alt skal ikke altid gå op i økonomi, når det reelt er så små beløb, det drejer sig om.

I reduktionsforslag R-422, som blev vedtaget af byrådet i 2023, beskrives ordningen sådan her:

Gratis selvtræning for ældre er med til at sikre vedligeholdelsen af brugernes funktionsniveau og sikrer, at ældre borgere har nem adgang til motion i trygge omgivelser.

Det er helt rigtigt, det er hvad gratis selvtræning giver, og vi ved, at antallet af selvtrænere faldt fra 600 – 800 til 466 det første år efter indførslen af gebyret.

Nogle stoppede fordi 500,- kroner er mange penge, når du er pensionist og måske bor alene. I reduktionsforslaget står der også., at det også kan være at rekrutteringsgrundlaget for frivillige besøgsvenner på ældreområdet bliver mindre.

For det handler ikke kun om muskler, når du træner, det handler også om den faste aftale om tirsdagen og om lørdagen med vennen eller veninden, og det fællesskab som træningen giver, det har også en betydning.

At der er blevet indført et gebyr, det kan meget vel være rimeligt, der kan argumenteres for begge sider, men min egen personlige holdning er, at der desværre er en hel del, der er hoppet fra at træne.

Det betyder, at en hel del pensionister måske ikke længere holder sig i gang, der kan sidde flere ensomme derude, der ikke har menneskelig kontakt og der kan have været flere lægebesøg og flere hospitalsindlæggelser efterfølgende.

Jeg siger, at der kan have været, fordi jeg har ikke tal for, hvordan virkeligheden ser ud, men 200.000,- kroner i et budget på over 3.000.000.000,- kroner, det er småpenge for en service, som gav glæde til rigtigt mange pensionister, og som sikrede at rigtigt mange pensionister fik trænet deres muskler og balance på et af de fem centre i Hinnerup, Hadsten, Hammel, Ulstrup og Thorsø, og samtidigt også kom ud blandt andre mennesker og var del af et fællesskab.

Hvad tænker du om det? Hvad er din holdning til det? Skal kommunen igen gøre det gratis, eller er det fair nok, at der er et gebyr for at træne på et af kommunens fem centre?

Kommende arrangementer

Previous

Mandagens Anmeldelse: Hvad sker der egentlig, når du læser en roman?

Next

This is the most recent story.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Se også