Annoncer
Annoncer

I 2024 betalte 466 pensionister i Favrskov Kommune 500 kroner om året for at bruge kommunens træningscentre til selvtræning. Det samlede overskud på ordningen det år? 207 kroner. Det kom frem, da en borger stillede spørgsmål forud for byrådets spørgetid på det seneste byrådsmøde.

Klumme af Anders Godtfred-Rasmussen

Det lyder umiddelbart logisk: Kommunen opkræver en brugerbetaling for at dække sine egne udgifter til at administrere ordningen. Men tallene, som forvaltningen har oplyst, tegner et noget surrealistisk billede.

I Favrskov kommune har pensionister indtil 2023 kunnet benytte kommunens træningscentre på bestemte tidspunkter på bestemt dage. Det kostede ikke noget for pensionisterne.

I 2023 blev det sådan, at der blev indført et gebyr på 500 kroner per pensionist fra 2024, fordi kommunen ikke skal konkurrere med private virksomheder, som tilbyder træning i motionscentre. Umiddelbart giver det god mening, for så kan kommunen jo ellers udkonkurrere private tilbud.

Så langt så godt…

De 500 kroner per pensionist gav i 2024 i alt 230.000,- kroner i indtægt for de 466 pensionister, der brugte tilbuddet. 

Så tænker du måske, at der var 230.000,- kroner til at forbedre de kommunale centre, og indkøbe nye maskiner? 


Nej, sådan er det ikke. Pengene blev brugt til at, hold nu lige fast, at indkræve de 500 kroner per pensionist. Det endte med, at kommunen havde et overskud på 207,- kroner efter at have indkrævet alle pengene.

Tænk at hele det kommunale administrationssystem skulle sættes i gang for at ældre medborgere ikke kunne bruge faciliteterne gratis, fordi kommunen ikke måtte være konkurrenceforvridende over for de private center i kommunen.

Men hov, I hvor mange centre i Favrskov kommune kan du få fri træning for 500,- kroner om året?

Det tror jeg ganske sikkert, at det kan du helt præcist NUL steder. Det vil sige, at kommunen har sat beløbet for betalingen meget lavt, og bruger så de pengene på at indkræve pengene.

I min optik giver det ikke mening…beløbet er sat bevidst lavt, så de fleste kan være med, men det kommer slet, slet ikke i nærheden af, hvad et privat tilbud koster. 

Hvorfor er det så lige, at gebyret bliver indkrævet, når det ikke rigtigt gør andet end at skabe mere administration i forvaltningen?

Det tænker jeg, at jeg skal have spurgt en politiker eller to om og måske forvaltningen. Det kunne måske også godt være, at jeg skal spørge borgeren, der stillede byrådet spørgsmålet, om hvad han tænker om systemet.

En ting er sikkert, ordningen voksede i 2025, for her var der 526 pensionister, der meldte sig til. Her næsten fem måneder inde i 2026 har forvaltningen dog stadig ikke haft mulighed for at beregne udgiften til at indkræve de 515 kroner, som ordningen nu koster. Det bliver først beregnet i løbet af det næste kvartal, og så ved forvaltningen også, hvad ordningen kommer til at koste i 2027.

Hvad er formålet med en brugerbetaling, der kun lige dækker at administrere ordningen?

Kunne det så ikke være gratis at benytte sig af tilbuddet, nu hvor beløbet alligevel er sat så lavt, at det på ingen måde konkurrerer med private tilbud, nærmest tværtimod.

Kommende arrangementer

Previous

Læserbrev: Bibliotekerne er stadig en af vores vigtigste investeringer

Next

Mandagens Anmeldelse: Hvad sker der egentlig, når du læser en roman?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Se også