Annoncer
Annoncer

Med en tagflade, der ofte er badet i sol, har det længe været en stor drøm for Hinnerup Badet selv at kunne producere en stor del af den strøm, som svømmehallen hver dag året rundt bruger. Nu sker det, og solcelleanlægget bliver indviet den 13. september 2024.

Af Anders Godtfred-Rasmussen

Hvis du har været forbi Rønbækskolen eller idrætsanlægget ved hallerne i den seneste tid, så har du kunne følge håndværkernes arbejde med at sætte et solcelleanlæg på taget af Hinnerup Badet. Anlægget er nu klar til brug, og derfor har Søften Nyt mødt bademester Jørgen Mundt til en snak om, hvorfor Hinnerup Badet har brug for solceller.

“Det startede faktisk med en drøm om, at vi gerne ville have en gasfyret udesauna her i Hinnerup Badet, men det satte krigen i Ukraine og den efterfølgende energikrise en stopper for. Så begyndte vi at tænke ind i den grønne dagsorden, og med den store tagflade vi har her på svømmehallen, så var det oplagt at investere i solceller, som kunne hjælpe os med det store strømforbrug, som vi har, og samtidigt mindske vores CO2 udslip” siger Jørgen.

Da de gik i gang med projektet, der var der stadig negative renter i bankerne, så det var også en mulighed for at investere midler i et anlæg, der kunne hjælpe i den daglige drift, fortæller Jørgen.

“Der blev også kigget på solpaneler til varmt vand, men vi har billig fjernvarme i Hinnerup i forvejen, og det med at vi kunne producere strøm via vores meget store tagflade med en investering, der kunne betales hjem igen. Vi kiggede også på en batteriløsning, men det blev meget dyrt, men vi kan tage det op igen, hvis priserne falder på batterierne,” forklarer Jørgen.

Jørgen Mundt glæder sig over, at nu er solcelleanlægget endelig sat i drift, og at Hinnerup Badet nu kan bruge en stor del af den strøm, som de selv producerer. Foto: Anders Godtfred-Rasmussen - Søften Nyt.
Jørgen Mundt glæder sig over, at nu er solcelleanlægget endelig sat i drift, og at Hinnerup Badet nu kan bruge en stor del af den strøm, som de selv producerer. Foto: Anders Godtfred-Rasmussen – Søften Nyt.

170.000 kWh

Mit eget solcelleanlæg i Søften producerer små 5000 kWh timer om året, men det anlæg som Hinnerup Badet har fået installeret har en helt anden størrelse.

“Vi har haft rådgivere inde for at finde ud af, hvilken størrelse på anlægget vi skulle have, også så vi gør det sådan, at vi bruger den største del af strømmen selv, som vi producerer. Anlægget er sat til at kunne producere 170.000 kWh om året, og det matcher meget godt med det strømforbrug, som vi har nu,” siger Jørgen.

Det har krævet et stort arbejde fra håndværkerne at ligge de mange solceller på taget, men nu står det klar til indvielsen den 13. september 2024. Foto: Hinnerup Badet.
Det har krævet et stort arbejde fra håndværkerne at ligge de mange solceller på taget, men nu står det klar til indvielsen den 13. september 2024. Foto: Hinnerup Badet.

Det er Hinnerup Badet, der ejer anlægget, planen var egentlig, at kommunen skulle købe og installere det, men kommuner må ikke drifte et solcelleanlæg som det på svømmehallen forklarer Jørgen.

“Favrskov Kommune har hjulpet os med at sætte en ny tagflade på bygningen, den skulle alligevel snart skiftes, og så kommer den nye tagflade til at passe sammen med solcellernes levetid. Det har kostet os omkring 3 millioner at få anlægget installeret, og så håber og tror vi på, at vi har billig strøm den næste 25 – 30 år”, siger Jørgen.

Ifølge Jørgen har samarbejdet med kommunen være rigtigt god, og hvis der skulle ske det, at Hinnerup Badet ikke længere skulle eksistere, så skal anlægget kobles fra.

“Vi har fået skrevet ind i aftalen med kommunen, at de ikke overtager anlægget, selvom de er bygningsejere, så hvis det skal føres videre, så skal det være en anden forening, der ejer anlægget, men sådan håber jeg ikke, at det ender,” siger Jørgen med et smil.

Har I haft nogle problemer med naboer eller andre omkring anlægget?

“Nej, vi har fra starten været meget opmærksomme på, om der nu kom reflekser fra solcellerne, og meldingen fra leverandøren har været, at solcellerne reflekterer 1/13 del af, hvad en vinduesflade vil reflektere, så der skulle ikke være nogle problemer, og vi har da også kun haft folk, der har spurgt ind til anlægget, mens det blev monteret, der har ikke været nogen klager,” siger Jørgen.

Videoen er optaget i juli 2024, mens håndværkerne stadig var igang med at færdigøre solcelleanlægget på Hinnerup Badet. Video: Anders Godtfred-Rasmussen – Søften Nyt.

I vil gerne fejre anlægget med åbent hus i svømmehallen, hvordan kommer det til at foregå?

“Fredag den 13. september har vi indvielse af solcelleanlægget fra 15 – 17, hvor alle er velkomne, og hvor Borgmester Lars Storgaard og vores formand Jan Johansen vil holde tale. Der vil også være aktiviteter i bassinet for alle der har lyst. Det er gratis at være med i cafeteriet og til rundvisning, men hvis du vil med i vandet til aktiviteterne, så skal du betale normal entre,” siger Jørgen.

Husk at det er fredag den 13. september, at du kan komme til indvielse af det nye solcelleanlæg i Hinnerup Badet. Grafik: Hinnerup Badet.
Husk at det er fredag den 13. september, at du kan komme til indvielse af det nye solcelleanlæg i Hinnerup Badet. Grafik: Hinnerup Badet.

Annonce – Vi støtter Søften Nyt

Se og læs flere artikler fra Søften Nyt

Onsdagens Ord: Pensionisterne betaler for rengøring, der sker alligevel

andersgodtfred jun 3, 2026 5 min read
Anders Godtfred-Rasmussen - Søften Nyt - Onsdagens Ord

I sidste uge skrev jeg en klumme om, at Favrskov Kommune opkræver et beløb på 500,- kroner, for at pensionister i kommunen kan bruge de…

Mandagens Anmeldelse: Hvad sker der egentlig, når du læser en roman?

andersgodtfred jun 1, 2026 3 min read
Mandagens Anmeldelse: Hvad sker der egentlig, når du læser en roman?

Hvad husker du fra den første bog, du læste som barn? Eller den første bog, der fik dig til at græde? De spørgsmål stiller Rikke…

Onsdagens Ord: Favrskov kommune opkræver 500 kroner fra pensionister, og bruger pengene på at opkræve pengene

andersgodtfred maj 27, 2026 3 min read
Anders Godtfred-Rasmussen - Søften Nyt - Onsdagens Ord

I 2024 betalte 466 pensionister i Favrskov Kommune 500 kroner om året for at bruge kommunens træningscentre til selvtræning. Det samlede overskud på ordningen det…

Læserbrev: Bibliotekerne er stadig en af vores vigtigste investeringer

andersgodtfred maj 27, 2026 2 min read
Læserbrev: Bibliotekerne er stadig en af vores vigtigste investeringer

De nye tal fra Danmarks Biblioteksforening viser heldigvis noget meget positivt. Danskerne bruger fortsat bibliotekerne mere og mere. Udlånet stiger både fysisk og digitalt, og…

Borgerne satte spørgsmålstegn ved gigantisk solcelleplan: “Der er ikke skrevet noget om de mennesker, der bor derude”.

andersgodtfred maj 21, 2026 7 min read
Borgerne satte spørgsmålstegn ved gigantisk solcelleplan: “Der er ikke skrevet noget om de mennesker, der bor derude”.

Kulturhuset Sløjfen i Hadsten var fyldt til randen onsdag aften den 20. maj, da Favrskov kommune holdt borgermøde om det planlagte 330 hektar store solcelleanlæg…

Snedronningen fra Favrskov er landet på Moesgaard

andersgodtfred maj 20, 2026 4 min read
Snedronningen fra Favrskov er landet på Moesgaard

Når gæsterne ankommer til Moesgaard for at se Det Kongelige Teaters udendørsforestilling om Snedronningen fra den 22. maj, møder de hende allerede ved indgangen længe…

Previous

Læserbrev: Hvor var den opbakning til udbud af 18-21-årige i tandplejen, i budgetprocessen?

Next

Læserbrev: Et stabilt og ansvarligt budget for Favrskov

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Se også